Ζημιά 40.000.000€ λόγω τζαμπατζήδων

Η κρίση φέρνει περισσότερους επιβάτες στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Στη Θεσσαλονίκη, ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ καταμετρά 7% αύξηση επιβατών από τις αρχές του έτους. Στην Αθήνα, το περσινό 11μηνο, ο ΟΑΣΑ γνώρισε αύξηση εσόδων 11,3%, καθώς διευρύνθηκαν οι χρήστες μηνιαίων και ετήσιων καρτών.

Σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποίησαν ομάδες φοιτητών του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, ολοένα και περισσότεροι ιδιώτες περιορίζουν το αυτοκίνητο, χρησιμοποιώντας μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά και εναλλακτικά μέσα, όπως το ποδήλατο.

Ωστόσο, στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας οι λαθρεπιβάτες συνεχίζουν να κάνουν «πάρτι» στις συγκοινωνίες. Σύμφωνα με στελέχη του ΟΑΣΘ, από τους ελέγχους που διεξάγονται προκύπτουν ετησίως 25.000-30.000 περιστατικά ατόμων που είτε δεν έχουν είτε δεν ακυρώνουν εισιτήριο. Παλαιότερα, αυτοί που δεν είχαν εισιτήριο, σε ποσοστό 70%, πλήρωναν επιτόπου το πρόστιμο και οι υπόλοιποι επί πιστώσει. Σήμερα, τα ποσοστά αυτά έχουν αντιστραφεί.

Στην Αθήνα, η λαθρεπιβίβαση συνεπάγεται διαφυγόντα έσοδα άνω των 40.000.000 ευρώ ετησίως. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Ενώ θα περίμενε κανείς να ενταθούν οι έλεγχοι, κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ), τα αποτελέσματα είναι «τραγικά».

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, η ΑΜΕΛ (Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας) κατάφερε να εισπράξει το 2010 πρόστιμα μόλις 2.000.000 ευρώ! Το 2009 το αντίστοιχο νούμερο ήταν 1.410.000 ευρώ και το 2008 1.560.000 ευρώ. Ο λόγος γίνεται για το καλύτερο μέσο μεταφοράς, το οποίο διαθέτει θεωρητικά το πιο κλειστό σύστημα εισόδου και εξόδου από τις αποβάθρες, διακινώντας ετησίως περισσότερους από 190.000.000 επιβάτες! Αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι πρέπει να μπουν μπάρες στον Ηλεκτρικό, στο τραμ και το μετρό, αλλά και να γίνεται η είσοδος μόνο από την μπροστινή πόρτα στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ.

Πέρα από τις αστικές συγκοινωνίες, η οικονομική κρίση έχει βοηθήσει και τα ΚΤΕΛ. Στη συμπρωτεύουσα, σύμφωνα με τη μελέτη του ΑΠΘ, οι κάτοχοι Ι.Χ. αυτοκινήτων διαπιστώνεται ότι έχουν μειώσει τις υπεραστικές μετακινήσεις τους κατά 80% και έχουν στραφεί στη χρήση των ΚΤΕΛ. Το 85% τη θεωρεί πιο συμφέρουσα λύση, παρότι η πλειονότητα των ερωτηθέντων (πάνω από το 50%) θεωρεί το εισιτήριο των ΚΤΕΛ ακριβό και μόνο το 1% φθηνό.

Φώτης Φωτεινός

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}
Advertisement 3

Κορυφαίες Ειδήσεις

Advertisement 4