Η ιεροτελεστία της άνοιξης

Ο μύθος της Δήμητρας, που συναντά ξανά την Περσεφόνη στο φως, αποκαλύπτει την αρχέγονη επιθυμία του ανθρώπου για επιστροφή σε προηγούμενα στάδια δραστηριοτήτων

Από τον
Νίκο Παουτσόπουλο*

Το έαρ ανέτειλε» και «εβλάστησαν δάφναι και μυρσίναι, και υάκινθοι και ρόδα» και «πάλε ξυπνάει της άνοιξης τ’ αγέρι/ στην πλάση μυστικής αγάπης γλύκα,/ σαν νύφ’ η γη, πόχει άμετρα άνθη προίκα,/ λάμπει ενώ σβηέται της αυγής τ’ αστέρι». Μα «μένα μ’ εξαπατούν οι θεοί/ κάθε που αλλάζει ο καιρός κάθε που δεν αλλάζει./ Μη γελάς. Εαρ δε γίνεται/ με ρίμες/ ήλιοι – Απρίλιοι,/ ομοικατάληκτες στιγμές, χρόνος χρωμάτων,/ στρέμματα φωτός, χαμομηλιών ανυπομονησία να μυρίσω». 

Φύση ευαίσθητη, που έμαθε να κρύβει καλά τα πάθη της πίσω από εικόνα άλλη και να ακολουθεί αδιάκοπα των εποχών τις αλλαγές που κύκλους στον Χρόνο γράφουν. Φύση θνητή, που ακροβατεί σε ουρανό ανάμεσα και γη και μνήμες μύθων, που σαλεύει ανεπαίσθητα σε ήχους πτερωτών οιωνών καθώς την αίρουν σε διάσταση άλλην που κατακλύζουν άνθη μυρίπνοα και φως ιλαρό.

«Ο ουρανός και η γη σα Δάφνης και σα Χλόη./ Φυτρώνει της ζωής λαχταριστός ο σπόρος,/ Βυζαίνεται απ’ των Οντων το μελισσολόι/ Των Ολων ο χυμός, Ολυμπος, Πήλιον, Οσσα,/ Πελάγου κάθε κόρφος, κάθε στεριάς γλώσσα/ Το Αιγαίο γαλάζιος θησαυρός σμαραγδοφόρος».
«Λίγα μέρη μιλούν τόσο καλά για την άνοιξη, όσο ένα απριλιάτικο πρωί στην Ελλάδα. Γύρω μου ξεχειλίζει το φως και η ζωή, τα πουλιά ξετρελαμένα από έρωτα κάνουν σκάνδαλα, εμπρός σ’ όλο τον κόσμο. Η θάλασσα ειρηνεύει ταπεινή, πλέκοντας τη δαντέλα των γιαλών της: δεν είν’ άγρια ούτε μαύρη σαν πριν, παρά γεμάτη από τη χρυσή τρεμούλα του φωτός. Τα ξεροβόρεια πέρασαν, οι άνεμοι τώρα είναι γλυκύτεροι και μυρωδάτοι. Η καλοκαιριά έχει αρχίσει το κάρπισμα. Λουλούδια ξεπροβάλλουν παντού στους κάμπους, πρασινίζουν οι λόφοι, ακόμα κ’ οι αγριόβατοι βγάζουν ανθούς. Τα μελίσσια βουίζουν, ένα πλήθος έντομα γεννάει η ζεστασιά. Οι χυμοί των δέντρων και τα φύλλα εργάζονται μ’ αρμονία στη νέα ζωή τους κι’ αυτή την αρμονία τη νοιώθεις απ’ το άρωμα των πεύκων που γίνεται παχύ σαν μεδούλι».

Ο μύθος της Δήμητρας που συναντά ξανά την Περσεφόνη στο φως αποκαλύπτει την αρχέγονη επιθυμία του ανθρώπου για επιστροφή σε προηγούμενα στάδια δραστηριοτήτων, ώστε η άγρια φύση να εξασφαλίζει πάντοτε όλα όσα προσφέρουν την ανακούφιση και τη βεβαιότητα επιβίωσης. Οπως ακριβώς λειτουργούσε στην αρχέγονη συνείδηση του πρωτόγονου η ανακάλυψη της παρθένας φύσης, του εφεδρικού αποταμιευτήρα της τροφής και του βίου, ανακαλεί το θεμελιώδες και πρωταρχικό ένστικτο της αυτοσυντήρησης και της ελπίδας της συνέχισης του βίου και της διαιώνισης του γένους. Ο Παυσανίας αναφέρει πως, σύμφωνα με τις διηγήσεις των κατοίκων της Φιγαλείας, η Δήμητρα στην περίοδο της αναζήτησης της Κόρης κατέφυγε γεμάτη οργή σε ένα σπήλαιο κοντά στη Φιγαλεία, στα υψώματα της δυτικής Αρκαδίας.

Εκεί κάλυψε το σώμα της με μία μέλαινα (μαύρη) εσθήτα και παρέμεινε σε απόγνωση για μεγάλο χρονικό διάστημα, ώσπου η γη έχασε όλους τους καρπούς και καταδίκασε το ανθρώπινο γένος σε λιμό. Η παράσταση της Μαύρης Δήμητρας είναι μια παραβολική έκφραση της γυμνής γης του χειμώνα, που έχει χάσει τον εαρινό μανδύα της, και στην εικόνα αυτήν το φάσμα της πείνας παραμένει μια διαρκής απειλή. Πολλοί μύθοι και διηγήσεις αναφέρονται σε έναν θεό που χάνεται ή που κρύβεται και που με διαφορετικές πρακτικές θα πρέπει να τον ανακαλύψουν ξανά και με θυσίες και προσφορές να τον εξευμενίσουν, έναν θεό που αποστρέφει το πρόσωπό του από τους ανθρώπους και τους τιμωρεί.
Οι Φιγαλείς θεωρούσαν το σπήλαιο ιερό και είχαν αφιερώσει στη Δήμητρα ξύλινο άγαλμα που απεικόνιζε τη θεά, τη Μαύρη Δήμητρα, με κεφαλή και χαίτη ίππου σε γυναικείο σώμα. Ο μύθος που αναφέρεται στη Δήμητρα της Φιγαλείας καταδεικνύει πως το άλογο ήταν μια από τις ζωώδεις μορφές που έπαιρνε στην αρχαία Ελλάδα, όπως και στην Ευρώπη, το «πνεύμα του σίτου».

Δέσποινα αποκαλούσαν στη Λυκόσουρα την αρχέγονη χθόνια θεότητα, πιθανώς την Περσεφόνη, τον καρπό της Δήμητρας με την ένωσή της με τον Δία, και απέφευγαν να αναφέρουν το πραγματικό όνομα της Μεγάλης Θεάς στους αμύητους, σύμφωνα με τον Παυσανία, ο οποίος επισκέφθηκε το ιερό της και πρόσφερε θυσίες.
Στην Αρχαία Ολυμπία σχετικά πρόσφατα αποκάλυψαν κατάλοιπα του ιερού της Δήμητρας Χαμύνης, με πλήθος πήλινων και χάλκινων αγγείων και αρκετά ενεπίγραφα, ένα από τα οποία φέρει τα ονόματα της Δήμητρος και της Κόρης καθώς και του Αδη. Πιθανώς είχαν συνδέσει την αρχαιότερη λατρεία της με αγώνες δρόμου γυναικών, προκειμένου να τιμήσουν τη θεά για την ευόδωση της βλάστησης και της ευφορίας των καρπών. Η λατρεία της, που επικρατούσε ιδιαίτερα κατά τους αρχαίους χρόνους, εξηγεί το μοναδικό προνόμιο της ιέρειας της Δήμητρας Χαμύνης να παρακολουθεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο στάδιο της Αρχαίας Ολυμπίας, όπου και οι γυμναστές, σύμφωνα με νόμο, έπρεπε να συμμετέχουν γυμνοί επίσης, όπως άλλωστε και οι αθλητές.

«Ο ήλιος/ σε αρπάζει απ’ τα μαλλιά, σε κρεμάει στο γκρεμό. Ποιος με ορίζει;/ ατέλειωτες μέρες. Αργεί να νυχτώσει. Κ’ η νύχτα σα μέρα δε σε κρύβει/ η θάλασσα φεγγοβολάει και τα μεσάνυχτα, ρόδινη ή χρυσοπράσινη./Τρίζει το αλάτι, πήζοντας στους βράχους».
Σε «ετέρα μορφή», εαρινή, σε φύση ανθρώπινη που ευλόγησαν φωτός ανέσπερου κύματα και λάμψεις, που καταύγασαν μιαν αλήθεια και που έπλασαν μια πολιτεία, μια ποίηση και μια τραγωδία, η αρχαία θεά εγκαταλείπει την ταυτότητα της γυναίκας με τη χάρη της τεκνοποίησης, υπερβαίνει τον θνητό κόσμο και περνά σε μιαν άλλη διάσταση, σε άλλον κόσμο, με το τρομερό όνομα, πλέον, Δηώ.

Η θεά-τιμωρός, η γυναικεία φύση, που όμως πλέον δεν καρποφορεί και δεν έχει την ικανότητα να φέρει στον κόσμο μια νέα ζωή, να γεννήσει, να ανθίσει. Με αυτό το όνομα προτείνει τον εαυτό της ως τροφό και προσφέρει στον Τριπτόλεμο ένα άρμα που το έσερναν φτερωτοί δράκοντες και μεγάλη ποσότητα σίτου για να το σπείρει σε όλη την οικουμένη.

(στίχοι και αποσπάσματα για την άνοιξη κατά σειρά παράθεσης των Α. Παπαδιαμάντη, Λ. Μαβίλη, Κ. Δημουλά, Κ. Παλαμά, Χ. Ζαλοκώστα και Γ. Ρίτσου).

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η Κοβέσι επιβεβαιώνει: Χειροπέδες και σε υπουργούς!

• Προτού συμπληρωθεί ένα εικοσιτετράωρο από την αποκάλυψη της «κυριακάτικης δημοκρατίας» ότι η Λάουρα Κοβέσι θέλει χειροπέδες και σε υπουργούς για το σκάνδαλο του...

Κατάντια: Ο Δήμος Κυθήρων αναγκάστηκε να δώσει επίδομα 200 ευρώ στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς...

Την απόφαση του δήμου Κυθήρων για την καθιέρωση επιδόματος 200 ευρώ σε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στο νησί έτρεξε να χαιρετίσει η υπουργός Παιδείας,...

Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ 681.000 φορολογούμενοι: Ποιοι κινδυνεύουν άμεσα με κατασχέσεις

Φορολογικός συναγερμός: 112,5 δισ. ευρώ χρέη και νέο κύμα πλειστηριασμώνΗ φορολογική πίεση σφίγγει εκ νέου, καθώς η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενεργοποιεί έναν νέο...

Νάρκες στον δρόμο του Πιερρακάκη

Οι διεργασίες μεταξύ των ισχυρών μελών της ευρωζώνης, οι εξωτερικές σχέσεις με ΔΝΤ, G7, ΗΠΑ, και τα «παγωμένα» κεφάλαια της Ρωσικής Ομοσπονδίας Η ανάδειξη του...

Δυσοίωνες εξελίξεις δείχνουν οι βαριές εκφράσεις Πούτιν: Τα «ιστορικά εδάφη», τα «γουρούνια» της...

Έντονη ανησυχία έχει προκαλέσει σε ΝΑΤΟ, Κίεβο και Ευρώπη, η σημερινή ομιλία του προέδρου της Ρωσίας, Βλάντιμιρ Πούτιν, κατά την διάρκεια ενός διευρυμένου συμβουλίου...

«Υπόκλιση» Γεραπετρίτη (και) στην αναιδή Αλβανή ΥΠΕΞ!

Ζήτησε άρση «εμπολέμου», ενώ τόλμησε να εγείρει, έστω με υπαινιγμούς, θέμα Τσάμηδων, με τον Γεραπετρίτη να τηρεί σιγήν ιχθύοςΜέσα στο υπουργείο Εξωτερικών η υπουργός...

Γκάλοπ – κόλαφος για Μαξίμου από Metron Analysis: Πτώση της ΝΔ και ξεκάθαρο...

Κλίμα μεγάλης δυσαρέσκειας απέναντι στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποτυπώνει και η δημοσκόπηση της Metron Analysis, η τέταρτη κατά σειρά (δείτε εδώ τις άλλες...

Oργή Πλακιά: “Λάθος άτομα ήταν στο τρένο – Χορός εκατ. στον ΟΠΕΚΕΠΕ και...

Ο Νίκος Πλακιάς, ο άνθρωπος που έχασε τις δίδυμες κόρες του και την ανιψιά του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ξέσπασε με ανάρτησή του...

Χειροπέδες σε υπουργούς θέλει η Κοβέσι – Ετοιμάζεται παράκαμψη του περιβόητου άρθρου 86

Τα χειρότερα για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ ακόμη δεν ήρθαν Οι νέες συλλήψεις που έγιναν το πρωί της Παρασκευής για την...

Πουλάνε σανό στους αγρότες – Κοροϊδία από την κυβέρνηση για τα αιτήματά τους

Καμία ένδειξη για συμβιβαστική λύση. Αναιμικές οι προτάσεις του Τσιάρα. «Δεν μας αφήνουν οι Βρυξέλλες» η μόνιμη απάντηση του Μαξίμου στις απαιτήσεις του κόσμου...





















spot_img

Ροή ειδήσεων

Advertisement 4
spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ