Διεθνές κύκλωμα που -δεν αποκλείεται να- έδρασε στοχευμένα για λογαριασμό κάποιου μυστηριώδη συλλέκτη με έδρα το εξωτερικό «βλέπουν» στην ΕΛ.ΑΣ. πίσω από τη χθεσινή κινηματογραφική κλοπή έργων τέχνης μέσα από την Εθνική Πινακοθήκη. Οι διωκτικές αρχές προσπαθούν να βρουν την απάντηση σε έναν γρίφο που σε πρώτη φάση δείχνει δυσεπίλυτος, ρίχνοντας στη… μάχη όλα τα όπλα: από τον υπερκοριό της ΕΥΠ και τις κάμερες, έως και την εκμετάλλευση των πληροφοριών που προέκυψαν για κυκλώματα που βρίσκονταν πίσω από ανάλογες κλοπές των τελευταίων δύο ετών σε πινακοθήκες και μουσεία ανά τον κόσμο.
«Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να πρόκειται για κατά παραγγελία κλοπή από μισθοφόρους. Τέτοιοι πίνακες, όπως αυτός του Πικάσο, συνήθως δεν ρίχνονται στη μαύρη αγορά και το έργο μας είναι εξαιρετικά δύσκολο» τόνισε στη «δημοκρατία» ανώτατος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., ο οποίος σημείωσε με νόημα ότι οι δράστες έδρασαν με επαγγελματισμό και κατάφεραν να αρπάξουν τα έργα τέχνης μέσα σε μόλις επτά λεπτά! Παράλληλα, για ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας έκανε λόγο ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Χρήστος Παπουτσής και σημείωσε ότι πρόκειται για θέμα που θα πρέπει να οδηγήσει σε επαναπροσδιορισμό των όρων ασφαλείας της Εθνικής Πινακοθήκης.
Διαβολική σύμπτωση αποτελεί το γεγονός ότι την ώρα που οι δράστες έβαζαν στην τελική ευθεία τις προετοιμασίες για το «μεγάλο κόλπο» στο κέντρο της Αθήνας, ο τηλεοπτικός σταθμός Alpha μετέδιδε (με δύο προβολές, μάλιστα) την ταινία «Διπλή παγίδα» με πρωταγωνιστές τον Σον Κόνερι και την Κάθριν Ζέτα Τζόουνς. Σύμφωνα με το σενάριο, ο Κόνερι είναι ένας διεθνούς φήμης κλέφτης έργων τέχνης, ο οποίος αφαιρεί έναν πίνακα του Ρέμπραντ από τη Νέα Υόρκη, και η Τζόουνς μια επιθεωρήτρια της αστυνομίας, η οποία χρησιμοποιώντας τη γοητεία της προσπαθεί να τον παγιδεύσει και να τον συλλάβει. Η πρώτη προβολή της ταινίας ήταν στις 9 το βράδυ, ενώ η δεύτερη άρχισε στις 3.30 τα ξημερώματα της Δευτέρας και βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη τη στιγμή της ληστείας στην Εθνική Πινακοθήκη!
Η κλοπή σημειώθηκε γύρω στις 4.30 το ξημέρωμα, όταν άγνωστος ή άγνωστοι δράστες, αφού απενεργοποίησαν τον εξωτερικό συναγερμό και παραβίασαν πόρτα αλουμινίου στο μπαλκόνι, μπήκαν στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης, από τον οποίο αφαίρεσαν τους τρεις πίνακες, ενώ προσπάθησαν να πάρουν έναν ακόμα, τον οποίο όμως εγκατέλειψαν στην προσπάθειά τους να διαφύγουν έγκαιρα όταν ενεργοποιήθηκε ο ανιχνευτής κίνησης στον χώρο. Και όλα αυτά σε ένα από τα πιο κεντρικά και καλά φωτιζόμενα σημεία της Αθήνας!
Πριν από την εισβολή, από νωρίς το βράδυ της Κυριακής οι δράστες έπαιζαν με τα νεύρα του φύλακα, καθώς τέσσερις ή πέντε φορές (αρχής γενομένης στις 8 το βράδυ) απενεργοποιούσαν δέσμες συναγερμού, παραβίαζαν μπαλκονόπορτες και παράθυρα, χωρίς όμως να τα ανοίγουν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, όταν ηχούσε ο συναγερμός, ο φύλακας να ελέγχει τον χώρο, να μη διαπιστώνει παρουσία ατόμων ή ίχνη διάρρηξης και να απενεργοποιεί το σύστημα.
Οι άγνωστοι δράστες στο τελικό στάδιο της επιχείρησης διάρρηξης, αφού άνοιξαν την πόρτα που ήδη είχαν παραβιάσει, εισήλθαν στον χώρο της έκθεσης από όπου αφαίρεσαν τα έργα τέχνης, βγάζοντάς τα από τις κορνίζες τους. Ο φύλακας έφτασε εκεί τη στιγμή που μια ψηλόλιγνη φιγούρα (όπως ανέφερε στους αστυνομικούς) εγκατέλειπε το σημείο, αλλά δεν κατόρθωσε να δει το μέσο διαφυγής των δραστών. Στη συνέχεια ειδοποίησε την ιδιωτική εταιρία security αλλά και την ΕΛ.ΑΣ., όμως οι δράστες είχαν γίνει καπνός. Προανάκριση διενεργείται από τη Διεύθυνση Ασφαλείας Αττικής, εκδόθηκαν διεθνείς αναζητήσεις για τα έργα τέχνης και διενεργούνται εκτεταμένες έρευνες για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών.
Νίκος Δεμισιώτης