Σε δύο διακριτές φάσεις θα εφαρμοστούν τα μέτρα στήριξης της βιομηχανίας για την αντιμετώπιση του αυξημένου ενεργειακού κόστους, συνολικού ύψους έως 95 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη γενική συνέλευση του ΣΕΒ.
Σύμφωνα με διευκρινίσεις των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εθνικής Οικονομίας, το δημοσιονομικό όριο των μέτρων είναι τα 95 εκατ. ευρώ και η οριστικοποίησή τους θα γίνουν μετά την έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις η ελληνική πλευρά.
Η παρέμβαση αξιοποιεί το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων για την καθαρή βιομηχανία, Clean Industrial Deal State Aid Framework (CISAF), που υιοθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούνιο του 2025. Το CISAF επιτρέπει στα κράτη-μέλη να ενισχύουν ενεργοβόρες βιομηχανίες για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας, με δυνατότητα μείωσης έως 50% της τιμής για έως 50% της επιλέξιμης κατανάλωσης, υπό την προϋπόθεση ότι η τελική τιμή δεν θα υποχωρήσει κάτω από τα 50 ευρώ/MWh.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της ενίσχυσης είναι οι δικαιούχοι να διοχετεύουν τουλάχιστον το 50% της ενίσχυσης σε επενδύσεις που μειώνουν τις εκπομπές CO2 και το ενεργειακό κόστος, όπως έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αποθήκευσης ενέργειας και δράσεις ενεργειακής εξοικονόμησης.
Οι δικαιούχοι
Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε δύο φάσεις, ανάλογα με την περίοδο κατανάλωσης και την κατηγορία δικαιούχων. Για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2026, μέσω CISAF, θα ενισχυθούν βιομηχανίες του Παραρτήματος 1 των CEEAG που δεν λαμβάνουν αντιστάθμιση για το κόστος CO2 και αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο απώλειας ανταγωνιστικότητας.
Η επιδότηση καλύπτει έως 50% της επιλέξιμης κατανάλωσης και δύναται να μειώσει την τιμή έως 50%, με κατώτατο όριο τα 50 ευρώ/MWh. Για τη δεύτερη περίοδο, Αύγουστος – Δεκέμβριος 2026, με αξιοποίηση του METSAF, η στήριξη επεκτείνεται και σε επιχειρήσεις που λαμβάνουν αντιστάθμιση για το κόστος CO2, ενώ η ένταση της ενίσχυσης φτάνει έως 70% με το ίδιο κατώτατο όριο.
Η επιλέξιμη κατανάλωση για τη δεύτερη περίοδο αφορά έως 50% για βιομηχανίες χωρίς αντιστάθμιση CO2 και έως 25% για όσες λαμβάνουν αντιστάθμιση. Εξαιρούνται οι εταιρίες διύλισης, καθώς οι συνθήκες της αγοράς ενέργειας καλύπτουν μέρος του αυξημένου κόστους τους. Οι πληρωμές προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2027 και θα αφορούν τις καταναλώσεις του 2026.
