Απαγόρευση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. σε Μιλάνο, Ρώμη, Νάπολη, λόγω έντονης ατμοσφαιρικής ρύπανσης
Από την
Κατερίνα Στυλιανέα
Πριν από μία εβδομάδα ήταν οι εικόνες από το βυθισμένο στο νέφος Πεκίνο αυτές που έκαναν τον γύρο του κόσμου προκαλώντας δυσφορία για την καταφανή αδυναμία των Αρχών να λάβουν αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Χθες ήταν το Μιλάνο, η Ρώμη και η Νάπολη, όπου απαγορεύτηκε η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, καθώς τα επίπεδα των μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα εκτοξεύτηκαν για πολλοστή φορά μέσα στον μήνα σε επίπεδα πολύ πάνω από τα όρια ασφαλείας για τη δημόσια υγεία (στο Μιλάνο παραμένουν στάσιμα επί εβδομάδες στα απαγορευτικά επίπεδα). Οι ασυνήθιστα υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες, η απόλυτη άπνοια και η ανομβρία εμποδίζουν την απομάκρυνση των σωρευμένων μικροσωματιδίων.
Οι ίδιες κλιματολογικές συνθήκες είχαν ως συνέπεια και την ασυνήθιστα έντονη άμπωτη στη Βενετία, όπου η στάθμη του νερού στα κανάλια έχει υποχωρήσει περισσότερο από 70 εκατοστά αποκαλύπτοντας θεμέλια κτιρίων και δυσχεραίνοντας την επιβίβαση στα πλωτά μέσα, με τα οποία γίνονται οι μετακινήσεις στην πόλη.
Πολιτική διαμάχη
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος κατατάσσει την Ιταλία πρώτη στην Ευρώπη σε αριθμό θανάτων που συνδέονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση (85.000 το 2012, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της) δίνοντας λαβή για το ξέσπασμα σοβαρής πολιτικής διαμάχης στη χώρα, όπου η αντιπολίτευση (ιδιαίτερα ο Μπέπε Γκρίλο της Λέγκας του Βορρά) κατηγορεί την κυβέρνηση του Ματέο Ρέντσι για «αδιαφορία πάνω στα πτώματα».
Τα περιθώρια λήψης έκτακτων μέτρων από την κυβέρνηση είναι περιορισμένα και μάλλον αναποτελεσματικά μπροστά στο μέγεθος του προβλήματος. Οι δημοτικές Αρχές απαγόρευσαν χθες την κυκλοφορία Ι.Χ. αυτοκινήτων στο Μιλάνο κατά τις ώρες αιχμής, κάτι που πάντως είχε περιορισμένη σημασία, αφού στην πλειονότητά τους οι κάτοικοι λείπουν σε διακοπές και όσοι εργάζονται χρησιμοποιούν αυτοκίνητο εκτός των ωρών απαγόρευσης.
Στη Ρώμη εφαρμόστηκε σύστημα εκ περιτροπής κυκλοφορίας αυτοκινήτων με μονές ή ζυγές πινακίδες και με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ./ώρα, στο Τορίνο μειώθηκε η τιμή του εισιτηρίου για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, χωρίς όμως οι πολίτες να δείχνουν ανταπόκριση. Στη Νάπολη έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία οχημάτων που δεν διαθέτουν κινητήρα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 4), όπως και η λειτουργία ξυλόφουρνων στις πιτσαρίες.