«Θριλεροβαριετέ» ή «Οπερα»;

Ο ακροατής ο έρμος, αγνοών συνήθως τι θα πει Τζίλι, Πέρτιλε, Φλέτα, θεωρεί ότι τενόρος σημαίνει κάτι σαν κι αυτόν τον τσαχπινόμαγκα που βλέπει (με τη μικροφωνοπρο- βοσκίδα). Αυτός είναι πλέον το μέτρο σύγκρισηςΑπό τον
Μιχάλη Δ. Μανωλίδη*

Τω καιρώ εκείνω, λοιπόν, το 1813 -ήμουν τότε πολύ μικρός, κάπως θολά τα θυμάμαι-, ο Θεός είχε σίγουρα μεγάλα κέφια: εγέννησεν Ρ. Βάγκνερ και Τζ. Βέρντι. Τότε όμως η έννοια σκηνοθέτης ήταν ακόμα πιο θολή: ένας άτυπος φροντιστής, ενίοτε με γνώμονα οδηγίες του συνθέτη, προσπαθούσε να συμμαζέψει τις όποιες αυθαιρεσίες των μονωδών. Του κάκου δηλαδή: π.χ. όταν είχε άρια ο Α, μπορεί η Β να χασμουριόταν ξαπλωμένη στη γωνία της σκηνής ή και να ξεφλουδίζει πορτοκάλια.

Συν τω χρόνω βεβαίως αναβαθμίστηκε ο ρόλος του συνθέτη (Μπαϊρόιτ κ.λπ.), εσήκωσαν κεφάλι κι οι μαέστροι (Μαριάνι, Νίκις, Μάλερ, Τοσκανίνι κ.ά.). Εκατό χρόνια αργότερα κορυφαίες φωνές (Καρούζο, Γέριτσα, Στρατσιάρι κ.ά.) είχαν λογικοποιήσει αρκετά τα καπρίτσια τους, σέβονταν δε οπωσδήποτε και τον αρχιμουσικό (π.χ. ο Τοσκανίνι είχε απλώς δείξει την πόρτα στον αρχιτενόρο Μιγέλ Φλέτα). Και όλα ήταν καλά, ταλαιπωρημένε φίλε της όπερας, αφού και ο Δημιουργός είχε κυρίως τον νου του στα κανόνια, η γιαγιά μου συνεχώς οδυρομένη, αλλά κάποιοι προφήτες της εποχής, π.χ. Σπένγκλερ, Γκασέτ, φοβούνταν τα χειρότερα. Ακόμα και η αυθεντία μου, το 1993, στο πρώτο της έργο «Τα Ισόβια του Θεοτόκη», δεν είχε προβλέψει και αυτήν την πλευρά της επερχόμενης φρίκης.

Βεβαίως, οι αναλαβόντες μετά το 1950 τα ηνία της οπερατικής σκηνοθεσίας (Βισκόντι, Βάλμαν, Στρέλερ, Β. Βάγκνερ, Ο. Σενκ, Π. Μπονέλ, Π. Χολ κ.ά.) όχι μόνον είχαν λάβει κλασική παιδεία αλλά εγνώριζαν και ελάτρευαν το μελόδραμα. Και, σίγουρα, το αναβάθμισαν και εξάλειψαν σχεδόν διάφορες έως και κωμικές καταστάσεις του πρότερου βίου του. Εξέθαψαν ξεχασμένες αντίκες. Πρόσθεσαν και γνήσια θεατρικότητα στην ήδη υποδεικνυόμενη από την παρτιτούρα. Ακόμα και πρόσφατα είχαμε αξιέπαινες περιπτώσεις, π.χ. «Μποέμ» στη Ζυρίχη: η διδασκαλία των ηθοποιών (M. Giordani κ.ά.) αλλά και οι όλες κινήσεις τους συμβάδιζαν απολύτως με τα τέμπι και το ύφος του εμπνευσμένου μαέστρου Welster-Most. Είδαμε βέβαια κάτι πουλοβεράκια εν μέσω χιονιά αλλά όχι μπλου τζιν με τρύπες και ναρκομανείς απ’ του Ψυρρή.

Ναι, διάφοροι υπερεμπεριστατωμένοι σήμερα αγνοούν ότι οι μποεμόφτωχοι ήσαν καλλιεργημένοι («εύρηκα» αναφωνεί ο Ροντόλφο) και «signorina», όχι «κοπελιά», προσφωνούνε τη Μιμή, η οποία πλέον δεν παρουσιάζεται ως πάμπτωχη φυματική, αλλά έως και υπέρκομψη πορνογόησσα και ενίοτε καπνίζουσα επί σκηνής με καουμπόικη στάση των ποδιών. Σονάρ και Κολίνε χορεύουνε μαϊμουδοντίσκο και ο τενόρος, αντί να κλάψει επάνω στο πτώμα της καλής του, βροντάει τσαντισμένος την εξώπορτα τρέχοντας προφανώς να βρει φτηνούτσικο βαποράκι.

Βεβαίως πάντοτε θα υπάρξουν λαμπρές εξαιρέσεις (π.χ. Γ. Κόκκος), συχνότατα όμως τα παράλληλα κείμενα, στίχοι και νότες χρησιμοποιούνται για καταστάσεις θριλεροβαριετέ. Θα δείτε μοτοσικλέτες στον «Ριγγολέτο» και αστροναύτες στη «Βαλκυρία». Και οι συνήθως αμαθείς νεκροθάφτες της όπερας ολοένα αναζητούν δήθεν βαθιά νοήματα με σκαλωσιές σοβατζήδων, μπουγάδες κρεμασμένες, χορωδούς κουκουλωμένους με υφάσματα να σέρνονται στο δάπεδο σαν κινούμενες φάλαινες κ.ά. Δήθεν πρωτοτυπία και κουλτουρομοντερνιά στην υπηρεσία της χαζοκαταναλωτικής «παραγωγής». Και ο ακροατής ο έρμος, αγνοών συνήθως τι θα πει Τζίλι, Πέρτιλε, Φλέτα, θεωρεί ότι τενόρος σημαίνει κάτι σαν κι αυτόν τον τσαχπινόμαγκα που βλέπει (με τη μικροφωνοπροβοσκίδα). Αυτός είναι πλέον το μέτρο σύγκρισης (λέγανε οι παλιοί: «Οποιος δεν είδε πύργο είδε φούρνο κι απόρησε»).

Και άλλα, εξίσου θλιβερά – ο χώρος δεν μου επιτρέπει. Help, Hilfe, Aiuto – χανόμαστε. Πίσω ολοταχώς. Ασελγούμε επάνω σε μνημεία του υπέροχου παρελθόντος. (Κάποτε αγράμματοι χωριάτες ταξίδευαν με κάρα ώρες ατελείωτες για να συγκινηθούν με τον «Ναμπούκο», ίδιο δάκρυ με τους κόμητες. Οχι για τον νεόπλουτο θρίαμβο του κιτς.) Και αναστέναζε ο Σολωμός: Τώρα ας παύση της κιθάρας/ Η γλυκόφωνη χορδή/ Στην καρδιά μου τη θλιμμένη/ Τη νεότητα ενθυμεί.

Μαρία Λεοντοπούλου-Θωμοπούλου: Μια σπάνια φωνή!

Σε ένα CD, συλλεκτικής έκδοσης του Αρχείου του Αμβούργου για τη Φωνητική Μουσική (HAFG), περιλαμβάνονται σπάνιες παλαιότερες ηχογραφήσεις, άριστης ποιότητας, μιας εξαιρετικής λυρικής φωνής και σκηνικής παρουσίας, της Μαρίας Λεοντοπούλου-Θωμοπούλου, που τίμησε την όπερα με υποδειγματικές εμφανίσεις στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Η Μαρία Λεοντοπούλου-Θωμοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα και ήδη από την ηλικία των μαθητικών χρόνων της σπούδασε με δασκάλα τη Γωγώ Γεωργουλοπούλου στο Εθνικό Ωδείο, από όπου αποφοίτησε με Αριστείο. Συνέχισε επί έξι μήνες τις σπουδές της στο Mozarteum, με τη διάσημη σοπράνο Λότε Σόνε, η οποία ήταν και καθηγήτρια της πρώτης δασκάλας της.

Το 1965 επέστρεψε στην Ελλάδα και, ύστερα από εξετάσεις στο Λυρικό Θέατρο, την επέλεξαν για την παράσταση της «Cavalleria Rusticana» του Pietro Mascagni.
Στα 1967 υπέγραψε συμβόλαιο με την Εθνική Λυρική Σκηνή, με διευθυντή τον Ανδρέα Παρίδη, και το ίδιο έτος συμμετείχε στην εναρκτήρια παράσταση του θεάτρου με το μελόδραμα «Ernani» του Τζουζέπε Βέρντι, στον ρόλο της Ελβίρας, με τον Κώστα Πασχάλη.

Μετά τον «Ernani» ακολούθησαν, για αρκετές θεατρικές περιόδους, ερμηνείες πολλών πρωταγωνιστικών ρόλων ενός πλούσιου ρεπερτορίου, που περιελάμβανε μεταξύ άλλων: «Aida», «Nabucco», «Tosca», «Manon Lescaut», «Trovatore», «Pagliacci», «Carmen», «La Boheme», «Κασσιανή» του Γεωργίου Σκλάβου, «Forza del Destino».
Συμμετείχε στο Φεστιβάλ Αθηνών με τις παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής «Macbeth», το 1970, με τον Κώστα Πασχάλη και την Ινγκε Μποργκ, «Mήδεια», το 1971, στον ρόλο της Γλαύκης, με τη Λεονί Ρισάνεκ, τον Μπρούνο Πρεβέντι και διευθυντή τον Νικόλα Ρεσίνιο, και «Simon Boccanegra», το 1974, στον ρόλο της Αμέλια Γκριμάλντι, με τον Κώστα Πασχάλη, τον Νίκο Ζαχαρίου, τον Θάνο Πετράκη και διευθυντή τον Ανδρέα Παρίδη.

Εκπροσώπησε την Ελλάδα το 1972 στην Ιαπωνία, στον Διεθνή Διαγωνισμό «Madama Butterfly International Concours in Nagasaki», όπου της απένειμαν Εύφημο Μνεία (Ηonorable Mention).

Το 1973 συμμετείχε στο Φεστιβάλ του Ισραήλ με αρκετές παραστάσεις «Aida» και «Pagliacci».
Το 1975 εμφανίσθηκε στην όπερα τελευταία φορά, στο εναρκτήριο έργο της καλλιτεχνικής περιόδου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής «Boheme».

*Συγγραφέας

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κοροϊδία για 500.000 συνταξιούχους – Άλλο ένα επικοινωνιακό παραμύθι της κυβέρνησης

Ενώ προσδοκούσαν τη στήριξη, δεν την έλαβαν ποτέ λόγω των αυστηρών κριτηρίων Πήγαν, είδαν και απήλθαν… Το επίδομα των 250 ευρώ που παρουσιάστηκε ως μία...

ΗΠΑ: Οικόσιτο ελάφι σκότωσε 64χρονη που το φρόντιζε

Η Τζόντι Πρόγκερ, αφοσιωμένη στη φροντίδα των ζώων έχασε τη ζωή της με τραγικό τρόπο, όταν ένα από τα ελάφια που φιλοξενούσε στη φάρμα...

Η «αμερικανιά» του Τσίπρα

Ο πρώην πρωθυπουργός με επικοινωνιακά τεχνάσματα «made in USA» στρώνει το χαλί της επιστροφής του στην ενεργό πολιτική Παρακολουθώντας από απόσταση την πολυήμερη πολεμική που...

Μεγάλοι όγκοι πνεύμονα: Νεότερα δεδομένα στη ριζική αντιμετώπιση

Ο καρκίνος του πνεύμονα εξακολουθεί να αποτελεί την πρώτη αιτία κακοήθειας στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο της νόσου, διακρίνεται μια ιδιαίτερη κατηγορία, οι λεγόμενοι «μεγάλοι...

Τραγωδία στη Ρόδο: Ραγίζει καρδιές ο πατέρας του 19χρονου Ραφαήλ – «Ήταν πολύ...

«Είχαμε μιλήσει λίγη ώρα πριν πάει στην άσκηση και ήταν πολύ χαρούμενος»Ακόμη και οι πιο δυνατοί «λυγίζουν» μπροστά στον πατέρα του 19χρονου στρατιώτη που...

Σαλαμίνα: Αυτή είναι η 46χρονη που σκότωσε την πεθερά της – Ο εθισμός...

Σοκ και αποτροπιασμό προκαλούν οι τελευταίες αποκαλύψεις γύρω από την άγρια δολοφονία της 75χρονης γυναίκας στη Σαλαμίνα, η οποία βρέθηκε νεκρή το μεσημέρι της...

Ο Αλμπέρτο Μποτία αποθέωσε τη Φουρέιρα για το μοναδικό show της

Στο πλευρό της συζύγου του βρέθηκε ο Αλμπέρτο Μποτία το Σάββατο το βράδυ και απόλαυσε την Ελένη Φουρέιρα να τα... δίνει όλα πάνω στη...

Οι πρώτες καταγγελίες για νοθεία στις εσωκομματικές εκλογές της Ν.Δ.

• Εντάσεις και ενστάσεις σε Εύβοια, Αχαΐα, Αργολίδα, αλλά και στην Κρήτη, όπου καταγγέλλονται, μεταξύ άλλων, παρατυπίες και «λαθροχειρίες», κυρίως στις ηλεκτρονικές εγγραφές μελών...

Μετά τον «Χασάπη» και η «Αγρότισσα με την Ferrari» κέρδισε το λαχείο

Νέα ερωτήματα στην Εξεταστική του ΟΠΕΚΕΠΕ μετά την κατάθεση της Πόπης Σεμερτζίδου Μετά τον επονομαζόμενο «Χασάπη», Ανδρέα Στρατάκη, και εκείνη μίλησε για έσοδα από τυχερά...

Αλλάζουν τα δεδομένα για το ΠΝ: Οι ΗΠΑ ακύρωσαν οριστικά το πρόγραμμα φρεγατών...

Οριστικό τέλος στο φιλόδοξο πρόγραμμα για τις φρεγάτες κλάσης Constellation έβαλε η ανακοίνωση του Υπουργού του Ναυτικού των ΗΠΑ, Τζον Φίλαν.Η εξέλιξη αυτή αφορά...
Advertisement 1


















spot_img

Ροή ειδήσεων

spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ