Αρχισαν να οργανώνονται μέσω του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου facebook γιατί, όπως υποστηρίζουν, η άποψή τους δεν εισακούστηκε στις γενικές φοιτητικές συνελεύσεις. Μέσα σε λίγες ημέρες, όμως, το διαδικτυακό κίνημα των «Αγανακτισμένων» φοιτητών έχει φουντώσει για τα καλά και οι φωνές εκείνων που διεκδικούν ανοιχτά πανεπιστήμια δυναμώνουν ολοένα και περισσότερο. Την αρχή έκανε μια ομάδα φοιτητών της πρώην ΑΣΟΕΕ, σημερινού Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), οι οποίοι, κρίνοντας ότι μάταια διαμαρτύρονταν εναντίον των καταλήψεων, αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια σελίδα στο facebook με σκοπό να συσπειρώσουν όσους μοιράζονται την ίδια άποψη επί του θέματος και μαζί να πολεμήσουν για να παραμείνει η σχολή τους ανοιχτή. Η «σπίθα» που άναψαν όμως στο Διαδίκτυο οι φοιτητές του ΟΠΑ εξαπλώθηκε γρήγορα και στα υπόλοιπα πανεπιστήμια της χώρας (Νομική και Ιατρική Αθήνας, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Πανεπιστήμιο Πειραιά και πολλά ακόμα ΑΕΙ), με αποτέλεσμα τα σχετικά γκρουπ στο facebook να έχουν φτάσει σήμερα σε αριθμό τα 14.
Ηδη η ομάδα «Ψηφίζω Ανοιχτή ΑΣΟΕΕ (ΟΠΑ)» αριθμεί 1.539 μέλη, τα οποία αντιστέκονται στο λουκέτο της σχολής, παρά το αποτέλεσμα της προχθεσινής γενικής συνέλευσης των φοιτητών, που έκρινε τη συνέχιση της κατάληψης με 980 ψήφους υπέρ και 700 κατά. Οι δημιουργοί και διαχειριστές της σελίδας τονίζουν, πάντως, ότι είναι ανεξάρτητοι φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που επιδιώκουν μέσα από την κίνησή τους αυτή να καταδείξουν ότι η κατάληψη δεν είναι το κατάλληλο μέσο για να εκφράσει η φοιτητική κοινότητα τη διαφωνία της προς τον νέο νόμο-πλαίσιο για την παιδεία.
«Η κατάληψη αυτή τη χρονική περίοδο θα αναχαιτίσει τη σταδιοδρομία όλων των τελειοφοίτων, θα επιβαρύνει οικονομικά τις οικογένειες των επαρχιωτών φοιτητών και θα καθυστερήσει κάθε μέλος της φοιτητικής κοινότητας από τη συνέχιση των σπουδών του» γράφουν χαρακτηριστικά στο κείμενο-πλαίσιο που συνέταξαν οι φοιτητές για να κάνουν γνωστές τις θέσεις και τις προθέσεις τους. «Φτάσαμε πια σε ένα οριακό σημείο, σε ένα σημείο που η αδιαφορία είναι συνένοχη στο έγκλημα του βιασμού του σχεδόν άψυχου κουφαριού της παιδείας. Ηρθε η ώρα πια να διαλέξουμε στρατόπεδο: Είτε είμαστε με αυτούς που θέλουν την πρόοδο και την αλλαγή του υπάρχοντος status quo είτε με αυτούς που τους βολεύει η διαιώνιση της υπάρχουσας κατάστασης» γράφει στον ηλεκτρονικό «τοίχο» φοιτητής, μέλος της ομάδας. «Το θέμα πια δεν είναι αν θα χαθεί η εξεταστική. Το θέμα για τους περισσότερους είναι ότι δεν γουστάρουμε πια να μας τα επιβάλλουν με το έτσι θέλω και με όλα τα μέσα που χρησιμοποιούν και τα ξέρουμε! Δεν γουστάρουμε πια να χάσουμε ούτε μέρα για κάποιους που, όπως φάνηκε και χθες, εξυπηρετούν τα δικά τους και μόνο συμφέροντα, πατώντας στα δικά μας δικαιώματα» συμπληρώνει άλλος φοιτητής, αναφερόμενος στη γενική συνέλευση που είχε προηγηθεί. Η ένταση των φοιτητικών συνελεύσεων φαίνεται να επεκτείνεται πια και στο Διαδίκτυο, με τους φοιτητές να εκτοξεύουν βολές εκατέρωθεν πίσω από τις κλειστές πόρτες των πανεπιστημίων.
«Το πλαίσιό μας δεν θέλει να αγνοήσει τον νόμο. Απλά θέλει να εκφράσει την πλειοψηφία που θεωρεί ότι η κατάληψη δεν επιλύει κανένα πρόβλημα, αντιθέτως επιδεινώνει τα ήδη υπάρχοντα…» διευκρινίζουν στην ίδια κατεύθυνση και οι διαχειριστές της ομάδας «Ψηφίζω ανοιχτή Σχολή (Ιατρική ΕΚΠΑ)». «Οι παρατάξεις, αδύναμες ούσες να εμπνεύσουν την πλειοψηφία της Σχολής για τις προθέσεις τους, καταφέρνουν να μετατρέπουν τις Γ.Σ. σε διαπαραταξιακές μαζώξεις, όπου εκβιάζεται και διαστρεβλώνεται κάθε έννοια δημοκρατίας. Νικητές από αυτές τις διεργασίες είναι οι ίδιοι οι κατ’ επάγγελμα συνδικαλιστές. Εν τέλει ικανοποιείται η αρχομανία μειοψηφιών…» υποστηρίζουν σε άλλο σημείο οι διαχειριστές της ομάδας, που έως χθες αριθμούσε 165 μέλη.
Στο πλευρό των «Αγανακτισμένων» φοιτητών τάσσονται και οι πρυτάνεις, οι οποίοι καλούν για ανοιχτά πανεπιστήμια και συνέχιση των κινητοποιήσεων με άλλες μορφές διεκδίκησης, ενώ το υπουργείο Παιδείας πιέζει ανακοινώνοντας ότι οι εγγραφές των πρωτοετών θα πρέπει να πραγματοποιηθούν μεταξύ 12 και 30 Σεπτεμβρίου, με κίνδυνο όσων δεν προσέλθουν να χάσουν το δικαίωμα εγγραφής τους.
Χρυσάνθη Λαμπροπούλου
Καταλήψεις χωρίς τέλος παρά τις απειλές της Αννας στις περισσότερα ιδρύματα
Δεν κάνουν πίσω οι φοιτητές οι οποίοι συνεχίζουν τις καταλήψεις παρά τις απειλές της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ότι θα χάσουν το εξάμηνο αν δεν ξεκινήσουν άμεσα μαθήματα. Σύμφωνα με τους φοιτητικούς συλλόγους, περίπου 300 σχολές και τμήματα τελούν υπό κατάληψη. Η υφυπουργός Παιδείας, πάντως, απηύθυνε χθες νέα προειδοποίηση στους φοιτητές να σταματήσουν τις καταλήψεις και επανέλαβε ότι, αν δεν συμπληρωθούν 13 εβδομάδες παραδόσεων, δεν θα διεξαχθεί η εξεταστική περίοδος.
Κατά των καταλήψεων τάχθηκε και το συνδικαλιστικό όργανο των πανεπιστημιακών. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) εκτιμά ότι ο νόμος-πλαίσιο απέχει σημαντικά από τις θέσεις της, ωστόσο, επιμένει ότι τα «πανεπιστήμια πρέπει να μείνουν ανοιχτά». Ωστόσο, η φοιτητική κοινότητα επιμένει στη συνέχιση των καταλήψεων, όπως αποφάσισαν, για παράδειγμα, οι γενικές συνελεύσεις στο Οικονομικό και το Πάντειο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο του Πειραιά. Στη συμπρωτεύουσα, 60 τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ έχουν βάλει λουκέτο, εκ των οποίων τα 30 στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Παρόμοια είναι η κατάσταση στα ιδρύματα των Ιωαννίνων και της Κρήτης, όπου οι φοιτητές συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις.
Οσον αφορά τις εγγραφές των νεοεισαχθέντων, δεν έχει παρατηρηθεί πρόβλημα, αφού στις περισσότερες σχολές που τελούν υπό κατάληψη οι Γραμματείες παραμένουν ανοιχτές και υποδέχονται τους φοιτητές. Κανονικά θα διεξαχθούν και οι εξετάσεις όσων βρίσκονται επί πτυχίω με απόφαση, από κοινού, της Συγκλήτου και των φοιτητών που πραγματοποιούν καταλήψεις.
Εύη Πανταζοπούλου
Νέο πιλοτικό πρόγραμμα στα ολοήμερα
Σε 185 σχολεία (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια) θα εφαρμοστεί πιλοτικά το νέο ολοήμερο πρόγραμμα σπουδών που από την επόμενη χρονιά θα εισαχθεί στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στα βασικά μαθήματα προστίθενται νέα: αυτά του Πολιτισμού και Δραστηριοτήτων Τέχνης (εικαστικά, μουσική, θεατρική αγωγή) και των Βιωματικών Δράσεων, που αποτελείται από δύο ενότητες – τη Σχολική και Κοινωνική Ζωή, για να μάθουν τα παιδιά να λειτουργούν μέσα σε μια κοινωνική ομάδα, και την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, για την ευαισθητοποίηση των μαθητών στις επιδράσεις που έχουν οι ανθρώπινες δραστηριότητες στο περιβάλλον. Για τους μαθητές του γυμνασίου, εισάγεται και η ενότητα των Συνθετικών Δημιουργικών Εργασιών.
Στο δημοτικό θα αφιερώνονται τρεις ώρες εβδομαδιαίως στις βιωματικές δράσεις. Στην Α΄ και Β΄ Δημοτικού θα διατίθενται περισσότερες ώρες στη Σχολική και Κοινωνική Ζωή, ενώ στις δυο τελευταίες τάξεις οι δύο από τις τρεις ώρες κάθε εβδομάδα θα αφορούν το μάθημα της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον.
Το δεύτερο νέο γνωστικό αντικείμενο, Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης, περιλαμβάνει εικαστικά, μουσική και θεατρική αγωγή. Οι μαθητές της Α΄ και Β΄ δημοτικού θα απασχολούνται με τη συγκεκριμένη ενότητα για πέντε ώρες εβδομαδιαίως, ενώ στις υπόλοιπες τάξεις θα αφιερώνουν τρεις ώρες.
Στο γυμνάσιο, οι ενότητες Βιωματικές Δράσεις, Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης θα διδάσκονται από δύο ώρες, ενώ στις Βιωματικές Δράσεις προστίθεται το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Στον Πολιτισμό και Δραστηριότητες Τέχνης περιορίζονται τα αντικείμενα στη μουσική και στα καλλιτεχνικά και προστίθεται μία ώρα για τις Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες. Οι μαθητές θα καλούνται να κάνουν εργασίες επιλέγοντας ανάμεσα στα πεδία της Τεχνολογίας, της Οικιακής Οικονομίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και της Τοπικής Ιστορίας.
Εύη Πανταζοπούλου
Ερώτηση Στυλιανίδη στη Βουλή για τις υποτροφίες του ΙΚΥ
Στη Βουλή καλείται να απαντήσει για τα νέα της τερτίπια -με το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών αυτήν τη φορά- η Αννα Διαμαντοπούλου, καθώς ο πρώην υπουργός Παιδείας της Νέας Δημοκρατίας Ευριπίδης Στυλιανίδης χαρακτήρισε μνημείο αναξιοκρατίας την αλλαγή που επέφερε η υπουργός στη διαδικασία επιλογής υποτρόφων στο Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών. Κι αυτό γιατί πλέον με υπογραφή της κυρίας Διαμαντοπούλου οι υποψήφιοι δεν θα δίνουν γραπτές εξετάσεις, αλλά θα επιλέγονται έπειτα από μοριοδότηση!
Σύμφωνα με την προκήρυξη του ΙΚΥ, η οποία λήγει στις 16/11/2011, κατά τη διαδικασία μοριοδότησης δίδεται, βάσει της υπουργικής απόφασης, ελάχιστη βαρύτητα στα αντικειμενικά κριτήρια (βαθμός πτυχίου, μεταπτυχιακό κ.τ.λ.), ενώ τα υποκειμενικά (αρτιότητα πρότασης, διεπιστημονικότητα) έχουν τον πρώτο λόγο, γεγονός που θέτει υπό αμφισβήτηση το κύρος και την αξιοκρατία των επιλογών.
Χθες ο κ. Στυλιανίδης ανέδειξε το θέμα και στη Βουλή, καθώς με ερώτηση στην κυρία Διαμαντοπούλου ζήτησε να πληροφορηθεί για ποιο λόγο το υπουργείο Παιδείας κατήργησε τις γραπτές εξετάσεις του ΙΚΥ, ενώ με σαφές το υπονοούμενο ερωτά ποια επιτροπή είναι αρμόδια για την αξιολόγηση των υποψηφίων και αν προβλέπεται διαδικασία ενστάσεων.
Τα παραδείγματα, ωστόσο, που ανέφερε ο κ. Στυλιανίδης είναι ενδεικτικά: «Υποψήφιος με βαθμό πτυχίου 9 συγκεντρώνει 5 μόρια, ενώ υποψήφιος με βαθμό πτυχίου 5, αν θεωρηθεί από την επιτροπή ότι η πρότασή του έχει “ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα”, 6 μόρια! Το μεταπτυχιακό μοριοδοτείται με 2 μόρια όσο και μια συστατική επιστολή! Η “αρτιότητα της πρότασης” μοριοδοτείται από 1 έως 10 μόρια, περισσότερο δηλαδή απ’ ό,τι το πτυχίο και το μεταπτυχιακό μαζί!» αναφέρει ο κ. Στυλιανίδης.
«Είναι σαφές ότι πλήττονται η αντικειμενικότητα και η αξιοκρατική επιλογή υποτρόφων. Δυστυχώς, το υπουργείο δείχνει να μη σέβεται τους κόπους εκατοντάδων νέων Ελλήνων επιστημόνων και φτωχών οικογενειών» κατέληξε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας.
Γιώργος Λυκουρέντζος
Καλημέρα, θλίψη!
Ο χορός προς την καταστροφή συνεχίζεται. Χθες η κυβέρνηση ζήτησε επισήμως έναν στους 10 εργαζομένους στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και το Εθνικό Κέντρο Τεχνολογικής Ανάπτυξης να βγει στην εργασιακή εφεδρεία. Τρεις ημέρες πριν η κυρία Αννα Διαμαντοπούλου έστειλε συγχαρητήρια επιστολή στο Εθνικό Κέντρο Τεχνολογικής Ανάπτυξης επειδή μπήκε στους 20 πρώτους Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς Ερευνας. Ετσι αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση την επιβράβευση στην ερευνητική αριστεία, που τόσο πολύ κόπτεται σχετικά!
Η θλίψη μεγαλώνει όταν κάποιος συνειδητοποιεί ότι, όταν η Τουρκία και το Ισραήλ μπήκαν στο ΔΝΤ, έβαλαν ΟΡΟ ότι οι περικοπές δεν θα αφορούν το σύστημα Παιδείας. Ισως γιατί γνώριζαν ότι δίχως παιδεία ένας λαός καταδικάζεται στο αιώνιο σκοτάδι.