Δράμα σε καταστήματα των Αθηνών. Οι πελάτες φτάνουν μέχρι τις βιτρίνες και έπειτα «στρίβουν»
Ενα καταστροφικό καλοκαίρι βιώνουν οι ιδιοκτήτες εμπορικών καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας, που βλέπουν τον τζίρο τους να υποχωρεί ακόμη και κατά 80% σε περίοδο εκπτώσεων εξαιτίας της οικονομικής αστάθειας και της επιβολής κεφαλαιακών ελέγχων (capital controls) στις τράπεζες. Καταστήματα της οδού Ερμού, που λειτουργούν εδώ και 40-50 χρόνια, βρίσκονται στο… ναδίρ, νέοι επιχειρηματίες παλεύουν με χρέη και καθημερινές υποχρεώσεις και εκατοντάδες εργαζόμενοι αγωνιούν για το μέλλον τους και… εκπαιδεύονται στα παζάρια με τους λιγοστούς Ελληνες και ξένους πελάτες. «Ακόμη και για ένα μπλουζάκι των 10 ευρώ ζητούν καλύτερη τιμή και μάλιστα με απόδειξη. Εως και οι Κινέζοι έρχονται… δασκαλεμένοι. Ξέρουν ότι έχουμε ανάγκη από μετρητά και ζητούν μεγαλύτερη έκπτωση ως αντάλλαγμα. Η πτώση στα έσοδα αγγίζει το 80%. Φοβόμαστε για το αύριο και έχουμε φθάσει στο σημείο να νιώθουμε… τύψεις επειδή δεν πουλάμε τίποτα» λέει η υπεύθυνη σε κατάστημα ρούχων στην Ερμού Κλαίρη Τσούρνου.
Λίγα μέτρα πιο πάνω, η ιδιοκτήτρια καταστήματος ρούχων Αναστασία Στεφανίδου βλέπει ντόπιους και τουρίστες να στέκονται για λίγο στη βιτρίνα της, να ρωτούν για τις τιμές και να φεύγουν με… άδεια χέρια. «Ολη την ημέρα αυτό γίνεται. Η μείωση του τζίρου ξεκινάει από το 50% και, πολλές φορές, φθάνει σε χειρότερα ποσοστά. Μας κρατούν ζωντανούς οι Ελληνες του εξωτερικού και ένας μικρός αριθμός ξένων επισκεπτών που θέλουν να αγοράσουν ελληνικά προϊόντα» αναφέρει η ίδια. Στην επιχείρηση με καπέλα, κοσμήματα και αξεσουάρ που διατηρεί ο Κώστας Αποστολόπουλος, η εικόνα είναι λίγο καλύτερη. «Ο κόσμος δείχνει να ξεπερνάει το σοκ των προηγούμενων εβδομάδων. Εχουν αρχίσει να ανεβαίνουν οι πωλήσεις, σίγουρα όμως το κλείσιμο των τραπεζών εξακολουθεί να επηρεάζει την αγορά. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τις εισαγωγές, τις πληρωμές των προμηθευτών και τις επιταγές».
Στις βιτρίνες των περισσότερων καταστημάτων φιγουράρουν μεγάλες επιγραφές που ενημερώνουν το κοινό για τα ποσοστά των εκπτώσεων. «Εχουμε βάλει προσφορές 40% και 50%, είναι καλές οι τιμές. Με το κλείσιμο των τραπεζών τρόμαξε ο κόσμος. Ευτυχώς, όμως, πάντα υπάρχουν άνθρωποι που χρειάζονται ένα καλό ρούχο, ένα καλό παπούτσι για έναν γάμο ή μια βάφτιση και έρχονται στην Ερμού για να κάνουν τα ψώνια τους» λέει ο υπάλληλος καταστήματος παπουτσιών Σωτήρης Παναγόπουλος.
Κλαίρη Τσούρνου

(υπεύθυνη σε κατάστημα ρούχων)
«Στο ταμείο υπάρχουν 300 ευρώ, ενώ το μαγαζί πρέπει να βγάζει καθημερινά 2.000 ευρώ. Ούτε τα έξοδα της επιχείρησης δεν βγάζουμε».
Σωτήρης Παναγόπουλος

(υπάλληλος καταστήματος παπουτσιών)
«Πέρυσι, τέτοια εποχή, δίναμε 160 ζευγάρια την ημέρα και τώρα είμαστε στα 120. Ευτυχώς, σώζουν την κατάσταση οι τουρίστες».
Παναγιώτης Ξενίδης

(εργαζόμενος σε κοσμηματοπωλείο)
«Από το πρωί καθόμαστε. Εχει… πεθάνει η αγορά. Οι Ελληνες δεν έχουν χρήματα και τώρα με τα capital controls δεν μπαίνει ψυχή στο μαγαζί».
Στενάζουν και τα μαγαζιά της Τσιμισκή!
Με μείωση του τζίρου κατά 70%-80%, σε σχέση με το 2014, που ήταν μια ήδη δύσκολη χρονιά για την οικονομία, έκλεισε η πρώτη εβδομάδα των θερινών εκπτώσεων στα εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης.
Κραυγή αγωνίας από εκατοντάδες εμπόρους που ανοίγουν και κλείνουν τα καταστήματά τους με μηδενικά ποσά στο ταμείο παρά τις εντυπωσιακές προσφορές. «Αυτή η άσχημη κατάσταση είναι αναμενόμενη, συνέπεια των capital controls» εξηγεί ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Παντελής Φιλιππίδης.
Σημειώνει ότι ο κύκλος εργασιών των καταστημάτων της Θεσσαλονίκης κατά την πρώτη εβδομάδα των φετινών εκπτώσεων μετά βίας προσεγγίζει το 10% της αντίστοιχης περιόδου του 2008, που ήταν το τελευταίο έτος πριν από την έναρξη της κρίσης.
«Οι περισσότεροι καταναλωτές κάνουν μόνο διερευνητική βόλτα στην αγορά και δεν ψωνίζουν. Επιπρόσθετα, αγορά δεν είναι μόνο τα καταστήματα που βρίσκονται στους κεντρικούς δρόμους, όπως η Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη ή η Ερμού στην Αθήνα. Είναι και τα χιλιάδες μαγαζιά σε όλη την Ελλάδα, που πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Καταστρέφονται οικογένειες» υπογραμμίζει ο κ. Φιλιππίδης.
Προσθέτει ότι, με δεδομένο το ότι «η αγορά δεν δούλεψε καθόλου τις τελευταίες εβδομάδες, οι επιχειρηματίες φωνάζουν πλέον ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για την εξισορρόπηση της κατάστασης και την τόνωση της ψυχολογίας, τόσο των καταναλωτών όσο και των καταστηματαρχών».
Γεράσιμος Κόντος
Φωτό:Δημ. Γκολφομήτσος


