Πώς 50 ιστορικά μνημεία της Ελλάδας κατάφεραν να χωρέσουν σε ένα… γκαράζ!

Πρόκειται ασφαλώς για μια εμπειρία που συνδυάζει συγχρόνως την ψυχαγωγία, την ιστορική γνώση, αλλά και τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας. Ο λόγος φυσικά για το μοναδικό σε όλη τη χώρα μουσείο με την ονομασία «Ελλάδα σε Μικρογραφία», το οποίο άνοιξε τις πύλες του για το κοινό στις 19 Οκτωβρίου 2024 και βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, στη γωνία των οδών Μάρνη και Φαβιέρου.

  • Από τον Σωτήρη Λέτσιο

Πρόκειται για ένα σύγχρονο, διαδραστικό ιδιωτικό μουσείο, τα εκθέματα του οποίου απλώνονται σε πέντε ορόφους και έχει δημιουργηθεί με τη συνδρομή των πιο σύγχρονων μορφών της τεχνολογίας. Οι επισκέπτες όλων των ηλικιών -που κατακλύζουν καθημερινά τους χώρους του μουσείου- βυθίζονται σε έναν παραμυθένιο κόσμο, νιώθοντας όπως ο Γκιούλιβερ στη χώρα των λιλιπούτειων!

Λεπτομέρεια από το έκθεμα με θέμα τα μοναστήρια των Μετεώρων

Μικροί και μεγάλοι έχουν τη δυνατότητα να κάνουν νοερά ένα εντυπωσιακό ταξίδι στα βάθη του χρόνου για να θαυμάσουν όλα τα σημαντικά αξιοθέατα της Ελλάδας -από την εποχή της αρχαιότητας και των χρόνων του Βυζαντίου-, όπως και τα μνημεία της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Και τα 50 εκθέματα του μουσείου είναι κατασκευασμένα σε κλίμακα 1:50.

Η ιδέα

Η ιδέα για τη δημιουργία του εν λόγω μουσείου μινιατούρας ανήκει στον Αλέξανδρο Μέντσικοφ, ο οποίος γεννήθηκε στην Ουκρανία, αλλά ζει και εργάζεται στην Ευρώπη εδώ και πολλά χρόνια. Ο Αλέξανδρος Μέντσικοφ είναι μηχανικός-σχεδιαστής και κατασκεύαζε μακέτες για κατασκευαστικές εταιρίες. Η εμπειρία που απεκόμισε πριν από πολλά χρόνια κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στη Γαλλία μαζί με την οικογένειά του στάθηκε η αφορμή ώστε να προχωρήσει στην υλοποίηση της ιδέας του. Σε κάποιο σημείο της διαδρομής του έχασε τον δρόμο και τυχαία βρέθηκε στο πάρκο με την ονομασία «Γαλλία σε Μινιατούρα».

Η Ακρόπολη της Αθήνας

Αυτό ήταν ένα γεγονός απρόσμενο για τον ίδιον, αλλά και συγχρόνως εξαιρετικό. Είχε επισκεφτεί βεβαίως τον Πύργο του Αϊφελ και τα ανάκτορα των Βερσαλλιών και τα είχε θαυμάσει στο πρωτότυπό τους, αλλά εκείνη τη στιγμή τού δινόταν η ευκαιρία να τα εξετάσει από πιο κοντινή απόσταση και να διακρίνει κάθε λεπτομέρεια αυτών των σημαντικών μνημείων. Η επίσκεψη σε αυτό το πάρκο, όπως ήταν αναμενόμενο, εντυπωσίασε τόσο πολύ τον ίδιο και την οικογένειά του, ώστε αποφάσισαν να δημιουργήσουν έναν παρόμοιο χώρο.

Ο κύβος είχε ριφθεί, αλλά οι προκλήσεις όπως και οι δυσκολίες ήταν πολλές. Δεν υπήρχε κατάλληλος χώρος και κανείς δεν κατασκεύαζε μακέτες κτιρίων για εξωτερικούς χώρους. Παρ’ όλα αυτά, ήταν έντονη η επιθυμία να δημιουργηθεί κάτι εξαιρετικό και να αναδειχθεί η ομορφιά της αρχιτεκτονικής και των μνημείων.

Τμήμα της Ακρόπολης της Αθήνας

Η αρχή με το πάρκο «Ουκρανία σε μινιατούρα», η δύσκολη μακέτα για γοτθικό ναό στη Βιέννη και το ενδιαφέρον για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό

Η αρχή, λοιπόν, έγινε και το 2006 δημιουργήθηκε το πάρκο «Ουκρανία σε Μινιατούρα». Ακολούθησε η κατασκευή αρχιτεκτονικών μακετών για διάφορα πάρκα και ιδιωτικές συλλογές. Η πιο δύσκολη a ήταν αυτή που αφορούσε το γοτθικό Καθεδρικό Ναό του Αγίου Στεφάνου στη Βιέννη. Οι διαστάσεις του είναι 2,5 μ. x 3 μ. και με ύψος 5,10 μ.! Αργότερα σειρά πήρε η δημιουργία του πάρκου «Βουλγαρία σε μινιατούρα». Κατά τη διάρκεια των εργασιών στη Βουλγαρία η δημιουργική ομάδα, που ήταν επιφορτισμένη για τη δημιουργία του εκεί πάρκου, επισκεπτόταν συχνά την Ελλάδα.

Η Ιερά Μονή Φιλοθέου στο Αγιον Ορος

Χάρη σε αυτές τις επισκέψεις γεννήθηκε και καλλιεργήθηκε σταδιακά στα μέλη αυτής της ομάδας το ενδιαφέρον για τον πολιτισμό της αρχαίας Ελλάδας και τα επιτεύγματά της στο πεδίο των Επιστημών, στη Φιλοσοφία, στην Αστρονομία, στην Αρχιτεκτονική όπως αυτή αποτυπώθηκε στους ναούς, στα θέατρα κ.α. Υπό αυτές τις συνθήκες, λοιπόν, προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία του μουσείου «Ελλάδα σε Μινιατούρα». Στο έργο που αφορούσε τη δημιουργία του συγκεκριμένου μουσείου στην Αθήνα συμμετείχε και πρόσφερε τις υπηρεσίες του μια μεγάλη ομάδα, η οποία αποτελείτο από αρχιτέκτονες, αρχαιολόγους, κατασκευαστές μακετών, καλλιτέχνες, γλύπτες κ.ά.

Ως προς την προέλευση του υλικού, οι μακέτες αυτές είναι κατασκευασμένες από πλαστικό PVC και φελλό. Για την κατασκευή μιας μακέτας είναι αναγκαία η συμβολή των εξής ειδικών: αρχιτέκτονες, κατασκευαστές μακετών και καλλιτέχνης. Προκειμένου, δε, να ολοκληρωθεί επιτυχώς η κάθε μακέτα, απαιτείται ασφαλώς ένα χρονικό διάστημα από τρεις έως και οκτώ μήνες συνεχούς εργασίας. Ολες οι μακέτες είναι φτιαγμένες με ακρίβεια 95%, χάρη στον υψηλής ποιότητας εξοπλισμό που διαθέτει το μουσείο.

Το άγαλμα της θεάς Αθηνάς στην Ακρόπολη

Εικονική ξενάγηση σε Ολυμπία, Αρχαία Μεσσήνη, Κόρινθο, Αθήνα, Μετέωρα, Κρήτη κ.α.

Οι επισκέπτες από την πατρίδα μας αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο του μουσείου «Ελλάδα σε Μικρογραφία» έχουν την ευκαιρία να ξεναγηθούν και να γνωρίσουν -έτσι ακριβώς όπως ήταν πριν από χιλιάδες χρόνια -την Ολυμπία, τη Μεσσήνη, την Κόρινθο και άλλες πόλεις της αρχαίας Ελλάδας. Μπορούν, επίσης, να περιηγηθούν στην έδρα του Μεγάλου Μαγίστρου, που βρίσκεται στο φρούριο των ιπποτών στην πόλη της Ρόδου, στο παλάτι της πριγκίπισσας Σίσσυ στην Κέρκυρα, στους καθεδρικούς ναούς του Αγίου Μηνά και του Τίτου στην Κρήτη, αλλά και στους τόπους μεγάλης θρησκευτικής σημασίας για την Ορθοδοξία, όπως είναι, π.χ., τα μοναστήρια του Αγίου Ορους και των Μετεώρων.

Ο καθεδρικός Ναός του Αγίου Μηνά, στο Ηράκλειο της Κρήτης

Με τη βοήθεια της επαυξημένης (AR) και της εικονικής (VR) πραγματικότητας -με τη χρήση του βίντεο και του κατάλληλου ήχου- προσφέρεται ακόμα η δυνατότητα να παρατηρήσουν προσεκτικά τα εκθέματα έτσι ώστε να κατανοήσουν μέσα από τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες την αποκατεστημένη μορφή αυτών των μνημείων. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας έχουν την ευχέρεια να εισέλθουν τρισδιάστατα σε όλους τους ναούς και να εκτιμήσουν το μεγαλείο και την κλίμακα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής.

Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου ή αλλιώς Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη

Μια πρωτοποριακή προσέγγιση της Ιστορίας

Μία από τις ιδιαιτερότητες αυτού του μουσείου -που στεγάζεται σε κτίριο όπου παλαιότερα χρησιμοποιείτο ως γκαράζ- είναι και το ότι κάθε περίπου δέκα λεπτά τα φώτα στις αίθουσες σβήνουν και τα μνημεία-μινιατούρες, που συμπεριλαμβάνονται στη συλλογή του μουσείου, φωτίζονται με ειδικά φώτα. Αναφερόμενοι στα μελλοντικά τους σχέδια οι άνθρωποι του μουσείου δηλώνουν πως είναι έτοιμοι να συνεχίσουν τις προσπάθειες για την ανάπτυξη του μουσείου. Ενας από τους επόμενους στόχους είναι και η δημιουργία μακετών για τις αποκατεστημένες πόλεις της Ολυμπίας, της Κορίνθου και του παλατιού της Κνωσού.

Ο ναός της θεάς Ηρας στον αρχαιολογικό χώρο του Παέστουμ (Ποσειδωνία), στην Καμπανία της Ιταλίας

Το δεύτερο έργο που προγραμματίζεται έχει να κάνει με ένα εικονικό σόου, όπου οι επισκέπτες θα μεταφέρονται πλήρως στην αρχαία Ελλάδα, θα περπατούν στους δρόμους των πόλεων, θα ακούν τις ομιλίες των αρχαίων φιλοσόφων, θα παρακολουθούν θεατρικές παραστάσεις, ενώ θα τους δίνεται και η δυνατότητα να παίρνουν ενεργά μέρος ακόμα και σε μάχες! Χάρη σε αυτές τις πρωτοποριακές τεχνολογίες αυτού του μουσείου ανοίγουν οι δρόμοι για μια καινούργια όσο και πρωτοποριακή προσέγγιση της Ιστορίας.

Αναπαράσταση του αρχαιολογικού χώρου στην αρχαία Μεσσήνη
Ο χώρος της Ακρόπολης













spot_img

Ροή ειδήσεων

spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ